Busje komt… niet meer?

Gemeentebelangen Waadhoeke in gesprek met Berltsum, Bitgum, Bitgummole, Ingelum en Marsum over de mogelijke dreiging van het eventueel strekken van buslijn 71.


TOELICHTING:
Door het college van GS is op 4 februari jl. het programma van eisen en daarmee de aanbesteding “openbaar vervoer” open gesteld.
In die aanbesteding zou “het strekken van buslijnen” worden toegestaan!
Belanghebbenden hebben tot half maart de mogelijkheid om te reageren.

Een aantal inwoners uit de dorpen Berltsum, Bitgum, Bitgummole, Ingelum en Marsum, liggend aan de OV-lijn 71 (Afsluitdijk-Pietersbierum-Leeuwarden, v.v) hebben hun zorg uitgesproken dat door het strekken van lijnen, de OV-lijn 71, mogelijk niet meer door voornoemde dorpen komt te rijden, maar langs de dorpen over de Westergowei.
Een dergelijke maatregel zal voor deze dorpen een aanslag op de leefbaarheid zijn.

Gemeentebelangen heeft om deze redenen:

  • de volgende vraag gesteld in de raadsvergadering van 6 februari j.l.:
    kan het College er bij de provincie op aandringen dat in de aanbesteding ‘openbaar vervoer’ het strekken van lijnen vervalt, teneinde te voorkomen dat de leefbaarheid in de dorpen Berltsum, Bitgum, Bitgummole, Ingelum en Marsum wordt behouden?
  • besloten haar openbare fractievergadering van maandag 24 februari te houden in het dorpshuis “SKERNE WIBE” in INGELUM.
    De partij wil met de verenigingen van dorpsbelangen en inwoners spreken over deze onacceptabele maatregel. Zij stelt het volgende tijdschema voor:
    • 19.30 – 20.00 uur: inloop-halfuurtje;
    • 20.00 uur: gesprek over het openbaar vervoer;
    • daarna vervolg agenda openbare vergadering van de fractie.

Wij hopen op een flinke opkomst; het gaat om onze bus en om de leefbaarheid van onze dorpen! Graag tot ziens in Ingelum op 24 februari.

Namens Gemeentebelangen Waadhoeke:
Douwe Kamstra, fractievoorzitter (raadslid.kamstra@waadhoeke.nl)
Lute Pen, bestuurslid (penbokma@hotmail.com)

6 thoughts on “Busje komt… niet meer?

  1. Het is waanzin dat het OV niet meer door deze dorpen gaat rijden straks……wat hebben mensen aan het OV als het niet meer komt waar je moet zijn en iemand kilometers moet lopen of fietsen om bij de dichtsbijzijnde halte te komen en op te stappen en vv! En wat te denken van alle bagage die iemand meesleept! Er bestaat altijd nog zoiets als vervoersplicht en de verliezen zijn allang ingecalculeerd en de kaartjes van het OV zijn bespottelijk duur dus hoezo ‘het is niet rendabel’?? We hebben niet allemaal een auto, niet iedereen is geschikt om een auto te besturen (of een scooter) en de voorzieningen zitten niet om de hoek dus fatsoenlijk OV is gewoon noodzakelijk. Ik ben er van afhankelijk!! En met slecht weer wil je toch ook weg kunnen. De regering en de provincie + de gemeente realiseren zich niet dat je echt niet altijd maar de fiets kunt/wilt pakken. Ik ga echt niet iedere dag 20 kilometer fietsen voor mijn werk of uitjes of boodschappen! Wees eens realistisch op het provinciehuis/gemeentehuis/op het Binnenhof!! Alsof mensen ook maar effe gemakkelijk hun rijbewijs halen en een auto kunnen veroorloven en dit ook maar altijd willen. Het is allemaal harstikke duur, je moet er een goed gevuld spaarpotje voor hebben en het is ingewikkeld qua verkeersregels. Na 4x zakken voor je rijbewijs omdat het CBR gewoon de quote moet halen en des te vaker je zakt des te meer geld het in het laadje brengt van de schatkist…….rijbewijs halen IS gewoon moeilijk! Oja, we hebben niet allemaal het geluk en de luxe dat we kennissen of familieleden hebben die je ‘even kunt vragen’ met de auto voor te rijden! Wakker worden!! Ja, op het gemeentehuis/provinciehuis/het Binnenhof zitten goed betaalde kantoorambtenaren met prima arbeidsvoorwaarden en goed geregelde zorgkosten die een auto hebben (met chauffeur?) en in een fantasie-bubbel leven. Maar de echte wereld zit wel anders in elkaar. Niet een kleine groep mensen leven van het minimum (bijstand) en worden aan alle kanten beperkt! Ik ben absoluut fel tègen het opheffen en verplaatsen van buslijn 71!

    1. Verhuur Studio s, ben ook afhankelijk van studenten die naar Leeuwarden op school gaan die hier in alle rust willen studeren inplaats kamer Leeuwarden te druk en woongedeeltes moeten worden gedeeld, dus ook afhankelijk van het openbaar vervoer zijn. Sinds een paar jaar heb ik een auto, maar voordien afhankelijk van bus, zwemlessen voor je kind is in Leeuwarden of Sint Annaparochie, heb je toch echt wel openbaar vervoer nodig. Ik ben dus ook fel tegen opheffen bus lijn 71!

  2. Het is leegloop voor de dorpen het is niet goed voor de huizenmarkt
    Slecht bereikbaar met openbaar vervoer
    En ouderen dan die kunnen via de gemeente goedkoop met de taxibus
    En kinderen, jongeren en volwassenen die nog geen ov hebben betalen de hoofdprijs als je met de bus moet

  3. Beste ik reageer namens een aantal medewerkers van de Empatec Kas te Wier. Deze zijn allen afhankelijk van het openbaar vervoer. Op dit moment maken een 8 tal medewerkers gebruik van de lijn 71, welke dan eventueel zou verdwijnen van de Gernierswei. Men reist vanuit Harlingen naar Wier en vanuit Leeuwarden naar Wier, vice versa. Een opmerking van één medewerker was “dan worden wij weer afhankelijk van anderen en kan ik zelf niet meer in Wier bij de kas komen, hoe moet dat dan straks?”
    ik wil de politiek dan ook oproepen om ook rekening te houden met mensen met een beperking, men is al afhankelijk van een derde en kan vaak niet zelf verwoorden wat het met hen doet. In ieder geval geeft het nu al stress bij een aantal medewerkers, hoe kom ik in de toekomst op mijn werk. Misschien ook handig als men een voorstel lanceert via de media ook eens na te denken over de alternatieven voor een specifieke groep mensen in de maatschappij. Dit geeft minder stress en kan men ook over de alternatieven na gaan denken. Vragen die ik krijg bijvoorbeeld zijn, ” kun je dan met een belbus wel op het werk komen?”
    Uiteraard zijn de medewerkers bereidt e.e.a. eventueel mondeling toe te lichten.
    De medewerkers van de Kas willen dan ook graag dat lijn 71 blijft bestaan.
    Alvast dank hiervoor.

  4. Volgens de huidige tarieven van Arriva kost een kaartje Ingelum-Leeuwarden € 2,36. Dit tarief geldt ook voor Bitgummole. Als de halte aan de Provinciale weg/Westtamgemt komt ter hoogte van Ingelum dan geldt een tarief van € 2,54. Dat komt omdat via andere zones gereisd wordt. Het wordt dus duurder

  5. Mooie woorden van de provincie. Wij willen niet met lege bussen rijden. Door niet meer door de dorpen te rijden zullen ze juist leeg zijn. De studenten hebben geen keus zij moeten wel. Maar ouderen zullen niet meer met het ov gaan. Even snel naar de stad zit er niet meer in. Ja alleen als je de auto pakt en ik dacht dat ze dat juist niet wilden. Er is zoveel veranderd en niet ten goede.
    Kwam je eerst met lijn 71 nog op het zaailand midden in het centrum nu mag je eerst een stuk lopen.
    Als je de bussen vol wilt hebben kom dan weer met de 1 euro kaartjes. De bussen zaten toen wel vol maar nee ondertussen betaal je voor een los kaartje al meer dan 5 euro.
    Dat de provincie het raar vind dat de bussen leeg zijn is voor een groot deel aan ze zelf te danken. Als ze dit door zetten worden de bussen weer leger en is de lijn straks helemaal niet meer rendabel. Als mensen een keer uit de bus zijn gejaagd komen ze ook niet weer terug.
    De bus moet juist in de dorpen komen, de bus moet aantrekkelijk worden gemaakt door betaalbare prijzen (1euro kaartje), en laat de bus weer in het centrum van Leeuwarden komen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *